جلوگیری از پرخوریهای عصبی در ایام قرنطینه خانگی

1399/01/29
بر طبق گزارشات منتشر گردیده محققان ،سرگردانی و کلافگی حاصل از نداشتن برنامه منظم کاری در طول شبانه روز در ایام قرنطینه خانگی و استمراراتفاقات خسته کننده پیرامون که غالبا" فاقد هیجانات ذاتی میباشد درهرچه بیشتر ترغیب نمودن افراد به پرخوری تاثیر گذار بوده و در این شرایط بیش از همه میل افراد را به پرخوری و خوشنودی و اظهار رضایت از خوردن ترغیب مینماید و بدلیل اینکه نیازبه خوردن بجای فرمان گرفتن از مغز بیشتر بر پایه فرمان از چشم بوقوع میپیوندد لذا دارای منشاء عصبی بوده و سوای عملکرد نامناسب سیستم گوارشی بدن باعث بروز ناهنجاریهایی همچون چاقی و سوءهاضمه میگردد که به پرخوری های عصبی از آن یاد میشود.

بنابراین منطقی ترین کاری که در این شرایط میتوانید انجام دهید اینست که اثرات تخریبی اینگونه تغذیه های غیراصولی را به حداقل ممکن برسانید و در خرید خود بیشتر دقت کنید و یا حداقل در هنگام خرید کردن فرمان را از چشمان خود بگیرید و آنرا به مغز خود محول نمایید و سعی کنید هنگام خرید بدنبال میان وعده هایی با پروتئین بالا باشید ، آجیل ها و دانه های روغنی گیاهان بهترین گزینه ها هستند که به شما احساس سیری طولانی مدت میدهند و شما را از زیاده روی در خوردن های متوالی بی نیاز میکنند.

همچنین میتوانید از دانه های کینوا میل نمایید ، دانه های کینوا سرشار از فیبر بوده و به سرعت پخته و آماده خوردن میگردند. کینوا در هر وعده غذایی معادل یک فنجان قهوه خوری برابر با 6 گرم فیبر به بدن میرساند که درصورتیکه همراه با سبزیجات تازه مصرف گردد یک وعده غذایی کامل میباشد و تمامی نیازهای تغذیه ای بدن شما را تامین مینماید ، پروتئین آزاد گردیده از مصرف کینوا باعث مهار هوس های غذایی میشود و جلوی اشتهای کاذب شما را میگیرد بنابراین سعی کنید در طول روز نصف لیوان کینوا یا انواع آجیل و دانه های روغنی کم نمک میل نمایید و در طول هفته حداقل یک وعده غذایی خود را به مصرف ماهی و غذاهای دریایی و حاوی ید اختصاص دهید و از مصرف مواد غذایی التهاب آور نظیر چربی ها ، الکل و فرآورده های مملو از شکر نظیر شیرینی و کیک پرهیز نمایید .

همچنین مواد غذایی پرکالری مانند لوبیا ، عسل و تخم مرغ را به وعده صبحانه خود اضافه کنید و توجه داشته باشید با مصرف اینگونه مواد غذایی در شروع روز در ادامه و در میان روز کمتر احساس گرسنگی خواهید نمود و انرژی کافی تا پایان روز خود را خواهید داشت و غالبا" میل شما به خوردن های متعدد کمتراز قبل شده و کمتر به سراغ خوراکی ها خواهید رفت.

در کنار مراقبت از خوردنهای بی رویه اقلام خوراکی و میان وعده ها مراقب مصرف شکر خود نیز به همان اندازه و حتی بیشتر از آن باشید وسعی کنید کنترل منطقی آن را بدست بگیرید مصرف حداکثر 5 قاشق چایخوری معادل 20 گرم قند در طول روز برای خانم ها و مصرف حداکثر10 قاشق چایخوری برابر با 40 گرم قند در طول روز برای آقایان مجاز توصیه شده است. توجه داشته باشید که مصرف بی رویه قندها میتواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و بدن را در برابر میکروب ها و ویروس ها کم توان نموده و قدرت دفاعی بدن را در مواجهه با میکروب ها و بیماریها بطرز چشمگیری پایین بیاورد که همین دلایل بتنهایی میتواند خود منشاء بسیاری از بیماری های امروزی شایع شده در کشور باشد که بسیار خطرناک میباشد و باید به آن توجه جدی نمود .

همچنین میتوانید راه ساده تر دیگری را نیز امتحان کنید و آن اینکه هنگامیکه احساس گرسنگی و میل به خوردن میکنید یک لیوان آب نیمه خنک بنوشید ، علایم طبیعی بدن در قبال کم آبی بسیار شبیه به علایم گرسنگی و تشدید اشتهاء میباشد و با خواب آلودگی و کمبود انرژی همراه میباشد و به همین دلیل نیز ممکن است تصور کنید برای رفع این حالات و افزایش انرژی خود نیاز به خوردن غذا دارید در این حالت زیاد عجله نکنید و حدود 15 دقیقه به خود زمان بدهید و یک لیوان آب و یا چای کم رنگ یا دمنوش های معطر گیاهی میل کنید و 10 دقیقه بعد آن صبر کنید و وضعیت بدنی خود را بار دیگر بررسی کنید اگر بعد از سپری شدن این مدت همچنان احساس گرسنگی داشتید میتوانید به گزینه خوردن غذا یا میان وعده فکر کنید .

ضمنا" توجه داشته باشید بی تحرکی نیز یکی از عوامل تشدید اشتهاء میباشد و سعی کنید تا جایی که میتوانید بیشتر از سه ساعت بی تحرک نمانید ، هر نیم ساعت یکبار بلند شوید چند قدم راه بروید و تمرینات تنفسی عمیق را طی سه الی 7 نوبت متوالی تمرین کنید و دوباره به حالت قبلی خود بازگردید .

دسته بندی : خدمات مرتبط
منبع : وبسایت جیلیز (مرجع تجهیزات آشپزخانه های صنعتی)

کلمات کلیدی : پرخوری عصبی، قرنطینه ، کرونا ،رژیم غذایی ،کینوا ،تجهیزات آشپزخانه صنعتی ،رستوران ،کافی شاپ ،وبسایت جیلیز ،